Oldal kiválasztása

Az Ayurveda szó az ősi indiai nyelvből, a szanszkritból származik, és szó szerint azt jelenti: “Az élet tudása”.
Az ájurvédikus életszemlélet magában foglalja a tested egyedi igényeinek meghallgatását és kielégítését, a mentális és érzelmi állapotok felismerését és kiegyensúlyozását, valamint a lelkeddel, az esszenciális éneddel való kapcsolat elmélyítését.

A nyers táplálkozás azon az elven alapul, hogy a nyers ételekben gazdag étrend normalizálja és lúgosítja a szervezetet. Ez pedig összekapcsolja az elmét a testtel; így az Ayurveda és a nyers táplálkozás hasonló célokat szolgál.

Ez a cikk remélhetőleg rövid útmutatást ad arra vonatkozóan, hogyan lehet a kettőt az egészséged szempontjából optimális módon összekapcsolni.
Ne tévesszen meg a cikk, az Ayurveda keretein belül főtt ételeket is lehet fogyasztani, csak itt és most tárgyaljuk a nyers ételek szemszögéből.

Az Ayurvédában az az elképzelés, hogy a “doshádnak” – azaz testtípusodnak megfelelően étkezz; vata, pitta és kapha. Mondhatjuk úgy is ez az ősi indiai hormontípus meghatározás szerinti étkezés. Hiszen a „nyugati” tudományban kialakult hormontípus szerinti étkezés hasonlóan csoportosítja az embereket, kinézetük és fő tulajdonságaik szerint. Egyes csoportoknak más-más élelmiszerek az ajánlottak. Ezek egészséges életmódot tesznek lehetővé az illető számára, ha mást fogyaszt az pedig kibillenti az egyensúlyából, betegségek is kialakulhatnak.

Na de ez egy más téma, térjünk vissza az Ayurvedához:

  • A Vata a levegő és az éter elemeiből áll.
  • Pitta a tűz és a víz elemeiből áll.
  • A kapha a víz és a föld elemeiből áll.

A Vata típusok általában vékonyak, és nehezen híznak. A Vatáknak elegendő pihenésre van szükségük, és nem szabad túlzásba vinniük a dolgokat, mert könnyen elfáradhatnak.

A Pitta típusok általában közepes méretűek és jó arányúak. Emellett általában intelligensek, éles eszűek.

A Kapha típusok általában erős, nehéz testalkatúak. Hajlamosak könnyen hízni. Gyakran hajlamosak a pozitív életszemléletre.

Szóval, mit jelent ez, és hogyan alkalmazható rád?
Az Ayurvédában úgy tartják, hogy minden embert egy domináns dosha irányít, és ennek a doshának megfelelően kell étkezni. A többi dosha is jelen van, de van egy ami a domináns szerepet tölti be. Lásd az infografikán.

Ez a cikk az Ayurvédával és a nyers táplálkozással foglalkozik, ezért csak azokat az ételeket említem meg, amelyek egybeesnek mindkét étrenddel.

Vata
Kiegyensúlyozza: Édes gyümölcsök, sárgabarack, avokádó, banán, bogyós gyümölcsök, szőlő, dinnye, spárga, cékla, uborka, fokhagyma, retek, cukkini.

Kibillenti: Aszalt gyümölcsök, alma, áfonya, körte, görögdinnye, brokkoli, káposzta, karfiol, nyers hagyma.

 

Pitta
Kiegyensúlyozza: Édes gyümölcsök, avokádó, kókuszdió, füge, mangó, aszalt szilva, édes és keserű zöldségek, káposzta, uborka, okra, burgonya.

Kibillenti: Savanyú gyümölcsök, bogyós gyümölcsök, banán, szilva, narancs, citrom, csípős zöldségek, fokhagyma, hagyma.

 

Kapha
Kiegyensúlyozza: Alma, sárgabarack, bogyós gyümölcsök, cseresznye, áfonya, mangó, őszibarack, csípős és keserű zöldségek, brokkoli, zeller, fokhagyma, hagyma.

Kibillenti: Édes és savanyú gyümölcsök, banán, kókuszdió, dinnye, papaya, édes és lédús zöldségek, burgonya, paradicsom.

 

Az Ayurvédában számos javaslat található, amelyek nagyon könnyen átültethetők a nyers táplálkozásra.

Ilyen javaslatok a következők:

– Fogyassz főleg szezonális gyümölcsöket, zöldségeket, dióféléket, magvakat és gabonaféléket.

– Étkezz az alkatodnak, vagy doshádnak megfelelően.

– Kéthetente böjtölj egy napot.

– Állíts fel egy rendszeres étkezési rutint. Ne egyél össze-vissza.

– Távolítsd el vagy korlátozd a koffeines, szénsavas és alkoholos italokat az életedből.

– Igyál gyógyteát, gyümölcs- és zöldségleveket.

Még egy tipp, ha „diétás” szemmel nézzük a fenti javaslatokat a gyümölcsöket reggel-délelőtt fogyasszuk a magas cukortartalmuk miatt. Gyümölcsöt ne fogyasszunk desszertként, mert a szervezet nagyon nehezen tudja meg emészteni ha már teli a gyomor. Így a gyümölcs erjedésnek indul a szervezetedben. Tehát gyümölcsöt éhgyomorra és délelőtt fogyassz, ha diétás időszakban vagy.

 

Ez a cikk az Ayurvédával és a nyers táplálkozással foglalkozik, ezért csak azokat az ételeket említem meg, amelyek egybeesnek mindkét étrenddel.

Vata

  • Kiegyensúlyozza: Édes gyümölcsök, sárgabarack, avokádó, banán, bogyós gyümölcsök, szőlő, dinnye, spárga, cékla, uborka, fokhagyma, retek, cukkini.
  • Kibillenti: Aszalt gyümölcsök, alma, áfonya, körte, görögdinnye, brokkoli, káposzta, karfiol, nyers hagyma.

Pitta

  • Kiegyensúlyozza: Édes gyümölcsök, avokádó, kókuszdió, füge, mangó, aszalt szilva, édes és keserű zöldségek, káposzta, uborka, okra, burgonya.
  • Kibillenti: Savanyú gyümölcsök, bogyós gyümölcsök, banán, szilva, narancs, citrom, csípős zöldségek, fokhagyma, hagyma.

Kapha

  • Kiegyensúlyozza: Alma, sárgabarack, bogyós gyümölcsök, cseresznye, áfonya, mangó, őszibarack, csípős és keserű zöldségek, brokkoli, zeller, fokhagyma, hagyma.
  • Kibillenti: Édes és savanyú gyümölcsök, banán, kókuszdió, dinnye, papaya, édes és lédús zöldségek, burgonya, paradicsom.

Az Ayurvédában számos javaslat található, amelyek nagyon könnyen átültethetők a nyers táplálkozásra.
Ilyen javaslatok a következők:

  • Fogyassz főleg szezonális gyümölcsöket, zöldségeket, dióféléket, magvakat és gabonaféléket.
  • Étkezz az alkatodnak, vagy doshádnak megfelelően.
  • Kéthetente böjtölj egy napot.
  • Állíts fel egy rendszeres étkezési rutint. Ne egyél össze-vissza.
  • Távolítsd el vagy korlátozd a koffeines, szénsavas és alkoholos italokat az életedből.
  • Igyál gyógyteát, gyümölcs- és zöldségleveket.
  • Még egy tipp, ha „diétás” szemmel nézzük a fenti javaslatokat a gyümölcsöket reggel-délelőtt fogyasszuk a magas cukortartalmuk miatt. Gyümölcsöt ne fogyasszunk desszertként, mert a szervezet nagyon nehezen tudja meg emészteni ha már teli a gyomor. Így a gyümölcs erjedésnek indul a szervezetedben. Tehát gyümölcsöt éhgyomorra és délelőtt fogyassz, ha diétás időszakban vagy.